Sommardeckare, sträckläsning, vampyrböcker mm...

Har alltid läst mycket, vad jag läser och hur mycket varierar. Det påverkas av hur mycket jag har att göra, humör och vad som för tillfället finns att läsa. Under sommaren blir det en hel del, en kombination av ledighet, svenskt sommarväder och en uppsjö av böcker gör att en hel del böcker förbrukas under kort tid. Om man skulle räkna upp alla böcker jag läst under sommaren skulle det bli en lång lista (eller det kanske inte skulle bli, har svårt att komma på alla nu) så nämner bara några väl valda exempel:

Sommardeckare: Fann under sommaren Stieg Larssons dekare (Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden, Luftslottet som sprängdes), med något annorlunda hjältar och hjältinnor och fullpackad med spänning. Tragiskt att han dog innan böckerna publicerades och är det inte någon mer än mig som är lite nyfiken på vad de resterande sju(!!) böcker han planerade skulle handla om. Men å andra sidan är det ju lite det som lockar, en författare vinner alltid på lite mystik, även om det denna gång var av det tragiska slaget. I och för sig finns det detaljer som irriterar i böckerna men de är relativt små så läs och njut av tre äkta svenska deckare.

Sträckläsning...drabbade mig när den nya Harry Potter kom ut, vet att det är en barnbok men är det inte underbart att vara barnslig ibland. Mugglare, trolkarlar, monster och engelsk humor...en hel värld som nu är avslutad i och med den sista boken. Okej den sista boken var väl inte det bästa jag läst men klart man vill veta slutet, alltså sträckläsning.

Vampyr böcker: Lite udda kategori jag vet, men fick tre vampyr böcker i present av syrran. En blandning av blod, huggtänder, odöda, vampyrsex och mysterier är ändå ganska kul. Om detta lockar rekomenderar jag Charlaine Harris, Dead Until Dark...om inte finns det säkert mer rumsrena böcker för er =)

Ett litet urval... håll till godo!
image6   image7   image8

Bilder från Bokus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0